Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Johanna: Speltpizza

maandag 19 augustus 2013

Speltpizza

Ik ben een speltfan, maar ook een pizzafan. Na wat minder goede pogingen om een goede bodem te bakken van speltbloem is het me eindelijk gelukt...... Op internet staan wat recepten voor een pizzabodem met speltbloem, maar ik had er nog niet een naar mijn smaak gebakken. Die is: dun en krokant. Door wat recepten aan te passen en wat tips over te nemen kwam ik eindelijk tot een goed recept, ik zal het recept hieronder de foto's plaatsen. Wat ook erg makkelijk aan dit recept is; ik heb 14 dagen geleden op een zaterdag de 4 pizzabodems na elkaar voorgebakken, en omdat ik ze dus eerst voorbak (het waarom zie recept) kon ik er 2 invriezen en deze heb ik afgelopen zaterdag uit de vriezer gehaald, belegd en afgebakken.
Harry vindt ze ook erg lekker en dat wil wat zeggen want hij is erg kritisch op de bodem "Pizzabodem hoort krokant te zijn, like the Italianen" of zoiets zei hij, "zei hij" want ik hoor hem nu alleen maar mmmmmmm en lekker zeggen :-)

Deze laatste foto is de diepvriespizza met gerooktemakreeltopping.
Recept voor 4 speltpizza's:
*500 gram speltbloem
*7 gram droge gist
*200 gram lauw water
*theelepel zout
*2 eetlepel olijfolie (30ml)
*tomatensaus (pakje gepureerde tomaten)
Het recept is voor 4 pizza's, doordat je ze voorbakt kan je er 2 invriezen. Het voorbakken met de tomatensaus heeft als voordeel dat de bodem krokant blijft, (de tomatensaus "brand" zo in, droogt samen met de bodem op en is een laagje tussen de topping en het deeg) Je kan er alles op doen, echter, maak er geen dikke stamppizza van, dus met mate beleggen! Ik heb de eerste 2 belegd met artisjokken, mozzarella (zelf geraspt), olijven, ui, wat halve kersentomaatjes zonder het 'snot" en wat paprikastukjes. De 2e keer heb ik ze beiden bedekt met gerookte makreel, mozzarella, olijven, paprika, dit was een topper, erg lekker met de makreel :-) De verse basilicum doe ik er NA het bakken uit de oven op!
Bereiding
Meng in een keukenmachine met deeghaak de speltbloem, gist, olijfolie en het water. Kneed er in 5 minuten een soepel deeg van, na 2 minuten voeg je het zout toe. Kneed je met de hand dan doe je er wat langer over, 10 minuten (bloem op aanrecht, kuiltje met olie en water en gist en zo beginnen)
Leg het bolletje pizzadeeg in een ingevette kom (met wat olie invetten)
Laat het ongeveer 45 minuten rijzen. Het deeg is voldoende gerezen als je er met je vinger een gat ik kan maken zonder dat het terugveert.
Verwarm ondertussen de oven tot 240 graden en bekleed een bakblik met bakpapier. (de eerste keer worden de pizza's voorgebakken op het blik, waarna ze met topping worden afgebakken op het rooster, dit maakt de bodem nog krokanter.
Bestrooi het aanrecht met een klein beetje speltbloem en stort het deegballetje hierop, verdeel het in 4 gelijke stukken en maak van ieder een stuk met behulp van een deegroller een mooie ronde pizza(of ga hem dmv in de lucht gooien vormen, heb ik ook geprobeerd en lukte me ook nog :-)
Leg de pizza op het bakpapier en bestrijk de pizza met de bolle kant van een lepel in met tomatensaus. let op, ik heb mijn pizza's 1 voor 1 gebakken, eentje vormen, insmeren met tomatenpuree in de oven en ondertussen de volgende vormen, 2 passen net niet in mijn oventje en ik wil geen vierkante pizza's
Bak de pizzabodem op de onderste richel van de oven in 7 minuten voor.
Laat de pizza afkoelen en doe de topping er naar eigen idee op
Bak de belegde pizza op het rooster in de oven op de onderste richel, weer in 7 minuten, totale tijd is dan 14 minuten.
De 2 overgebleven voorgebakken pizza's kunnen ingevroren, doe er wel een stukje bakpapier tussen en dan in een grote pedaalemmerzak, dan plakken ze niet aan elkaar. Daarna kan je ze er uit halen, (ik had ze een week ingevroren en toen weer erg veel zin in pizza) en beleggen, de bevroren pizza's heb ik in 10 minuten afgebakken, op 225 graden.
Ik ga deze pizza's ook een keer op de ovensteen afbakken, denk dat het resultaat niet zoveel verschilt. Voor een pizza vind ik het eigenlijk zonde om de ovensteen daarvoor op te warmen, want om de steen goed warm te krijgen moet de oven toch een klein uurtje aanstaan (stroom trekken), voor mijn desembroden heb ik dit wel over, misschien kan ik het een keer combineren met een desembroodbakdag.



Probeer ook s deze glutenvrije bodem, Pizzabodem van bloemkool

4 opmerkingen:

  1. lijkt me ook wel lekker van een kantenklare bodem en dan beleggen zoals jij doet......luilak van een zus he?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor het recept! Vanavond gemaakt en echt heerlijk! Qua topping heb ik de bodem ingesmeerd met cottage cheese, uienringen erop en wat mozzarella. Dit afgebakken op de pizzasteen (250 Gr. 10 minuten) en na afloop belegd met gerookte zalm en rucola. Verrukkelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Corine,
    klinkt ook erg lekker! mmm ga ik ook s doen met gerookte zalm en rucola

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Johanna, wanneer ik de bodem 's middags de eerste 7 minuten bak, kan ik hem dan in de oven laten tot 's avonds en dan beleggen en afbakken? Of moet de bodem in de koelkast bewaard worden? Ik wil er 1 groot stuk van maken, plaatpizza, maar heb geen idee wat er met het deeg gebeurd als je het een middag in de oven laat en 's avonds pas gebruikt.

    Hartelijke groet,
    Joye

    BeantwoordenVerwijderen